Gebelerimizin gebeliğin 13-14 haftasından sonraki en önemli şikâyetlerinden bir tanesi bel ve sırt ağrılarıdır. Bel ağrıları genellikle 13-14 gebelik haftasında başlamakta 22-23 haftalar civarında da sırt ağrısı eklenebilmektedir. Bel ve sırt ağrısı, birçok nedeni olmakla beraber genellikle ağırlık merkezinin değişmesine bağlı sırt ve bel kaslarının zayıflamasına ve buraya binen yükün artmasına bağlı ortaya çıkar.

Yine karın kasının zayıflaması bel ve sırt ağrılarına neden olabilir, önemli bir nedeni de gebelik esnasında yükselen Progesteron hormonudur. Bu hormon sadece bu bölgeyi değil tüm vücudumuzu etkilemektedir.Bu hormonun görevi Pelvisteki (çatı gölgesi) bağları gevşeterek doğumu kolaylaştırmaktır. Bel ve sırt bölgesindeki eklemlerdeki progesteron hormonuna bağlı gevşemede ağrıya neden olmaktadır.

Ağrının önlenmesinde duruş ve oturuş şekliniz ön plana çıkmaktadır. Özellikle ayakta iken bebeğinizin ağırlığı sizi öne doğru çekeceğinden ağırlık merkezinizi arkaya doğru kaydırmak için hafifçe sırtınızı geriye atmanız ve belinizi öne doğru itmeniz sizi rahatlatacaktır. Yine otururken mutlaka bel bölgenizin ufak bir yastıkla desteklenmesi uyurken destek için iki bacak arasına yastık koymanız sizi rahatlatacaktır.

Yere doğru eğilmelerinizde dizlerinizi kırarak belinizi eğmeden eğilmeli ve sırtınız düzken normal pozisyonunuza dönmelisiniz. Uzun süreli hareketsiz ayakta durmanız şikâyetinizi arttırabilir. Böyle bir durumda mutlaka sık aralıklarla oturarak istirahat etmelisiniz.

Sırt ve bel ağrıları oluştuğunda şikâyetlerinizi azaltmak için kas kuvvetinizi arttırmak gerekmektedir. Bu da , uzun yürüyüşler sırt ve bel bölgesi kaslarınızı gevşeme ve kuvvetlendirme egzersizleri (Gebelik Platesi gibi ) duruşunuzun desteklenmesi ile sağlanabilir.

Masaj ve ağrılı bölgeye orta derecede sıcak uygulamaları sizi rahatlatacaktır.

Ağrınız sürekli ve hareketler ile artıyor ise mutlaka doktorunuz ile görüşmeniz gerekmektedir.